plakat z polskiego filmu

Plakaty filmowe jako forma promocji

Plakaty filmowe początkowo pełniły rolę czysto informacyjną. Dopiero z czasem, za sprawą twórców tzw. polskiej szkoły plakaty, zaczęły być również nośnikiem ekspresji artystycznej. To za ich sprawą widzowie zaczęli dostrzegać w filmach coś więcej niż tylko rozrywkę.

Plakaty filmowe polskich twórców

Polskie plakaty filmowe przez lata były niezwykle wymowne. W zasadzie mogły zastąpić recenzje filmowe. Szybko ewoluowały i stały się niejako osobnym dziełem sztuki. Jakie polskie plakaty filmowe najbardziej zapadły w pamięć. Na pewno należą do nich „Poszukiwacze zaginionej Arki” Spielberga, „Obywatel Lane” Wellesa, „Lot nad kukułczym gniazdem” Formana czy „Danton” Wajdy. Plakaty Franciszka Starowiejskiego, Jana Młodożeńca, Jakuba Erola, Jerzego Flisaka, Grzegorza Marszałka czy Andrzeja Pągowskiego przeszły już do historii. Są najlepszym dowodem na to, że dobry plakat może wyprzedzić nawet sam film.

Najwybitniejsze polskie plakaty filmowe

Andrzej Pągowski w roku 1981 zaprojektował plakat do filmu Stanisława Barei „Miś”. Była to komedia o czasach PRL, która dzisiaj uważana jest za kultową. Plakat przedstawia wielkiego słomianego misia, którego usta zatkane są plastrem. W ten sposób grafik przemycił myśl, że miś nie może nic powiedzieć. Była to wyraźna aluzja to ówczesnej władzy. Na uwagę zasługuje również plakat Cypriana Kościelniaka do filmy „Seksmisja” Juliusza Machulskiego z roku 1983. Utrzymany jest on w stylistyce stalinowskiej, co jest nawiązaniem do przedstawionego w filmie totalitaryzmu futurystycznego. Komedia ta również była swego rodzaju komentarzem do rzeczywistości PRL.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *